2013. május 26., vasárnap

Allergia?

Az az érzésem, hogy az allergiával kapcsolatban az orvostudomány még nagyon gyerekcipőben jár. Mondanak mindenfélét, hogy ez meg az csökkenti az esélyt, ezt meg azt így meg úgy kell csinálni. De sok emberről nem tudják eldönteni, hogy mégis mire allergiás, ha allergiás egyáltalán..
Mi is így vagyunk ezzel. 
A kisfiamon a szoptatás megkezdése után nemsokkal pöttyök jelentek meg, pedig a szoptatás állítólag csökkenti az esélyt. (Mondjuk én ekcémás vagyok, így eleve rossz eséllyel indultak a gyerkőceim..) Nem volt vészes, de a védőnő azt javasolta, tartsak tej- és tojásmentes diétát, mert lehet, hogy allergia. Aki allergiás, vagy van allergiás ismerőse, az tudja, hogy ezzel elég sok étel ki van lőve, mert rejtetten rengeteg mindenben van tejszármazék. Nincs is ezzel semmi gond, szívesen diétáztam a kisfiam kedvéért. El is múltak a pöttyök. Aztán mikor 8 hónapos kora után elkezdtük a sajt bevezetését, újra megjelentek,  így egyértelműnek látszott, hogy a tejfehérjére allergiás. Maradt tovább a tej- és tojásmentes diéta. Azt persze nem tudom, hogy a tojás miért nem próbáltuk ki.
Gasztroenterológusnál is voltunk, aki szerint ilyen kicsiknél még nincs értelme semmilyen vizsgálatnak, a tapasztalati eredmények sokkal pontosabbak. Én ezt el is hiszem, és jól elvoltunk ezzel a diétával. Igyekeztem minél változatosabban főzni, és kapta a "tejmentes" tápszert, így remélem nem szenvedett semmiben hiányt.
2 éves korában megint elmentünk gasztroenterológushoz (másikhoz), aki elküldött bennünket bőrpróbára. Ott megnézték, hogy mi történik tej, tojás és szója terhelés esetén. Szerencsére negatív lett az eredmény, de ez csak azt jelenti, hogy azonnal nem termelődött ellenanyag a szervezetében, ettől még lehet allergiás. Szóval kezdetét vette A PRÓBA. 5 hónapig terheltük csak tejtermékkel, és úgy tűnt, minden rendben van, nem jelentkezett se pötty, se székletváltozás, semmi. Nagyon megörültünk ennek, annyira, hogy elkezdtük terhelni tojással. És akkor 1 hét múlva a kezén megjelentek a pöttyök.. Nem voltam benne biztos, hogy a tojástól-e, mert alig evett olyan ételt, amiben volt. Annak érdekében, hogy kiderítsük, elvettünk szegénytől mindent: tejet, tojást. De az én drágám egy hős, simán lemondott az addig majdnem napi szinten evett és imádott túró rudiról! Nagyon sajnáltam szegényt, de ha az orvostudomány nem tud választ adni, akkor nekem kell, ha jót akarok a gyerekemnek. Ez februárban volt, és azóta sem eszik tejterméket. Ha valamelyik nagyszülője véletlen elfelejti, és joghurtot akar adni neki reggelire, akkor szól, hogy ő most olyat nem ehet, és reménykedve hozzáteszi, hogy "majd ha nagy leszek, akkor ehetek olyat". Még nincs 3 éves.. 2 és fél hó pihi után tünetmentes lett, így újrakezdtük a terhelést, most tojással, mert ha az volt a hibás, akkor az gyorsan kiderül legalább, és újra lehet rudit enni :) Most kb 2 hétnél tartunk, és még nincsenek pöttyök.. Remélem ez így is marad! Addig viszont marad a diéta. Szerencsére könnyen megy. Ha véletlenül nálatok is kiderül, hogy valaki ételallergiás, azt javaslom, ne essetek kétségbe! Csak megszokás kérdése. De tényleg! Nekem az volt fura, mikor újra elkezdtem tejterméket enni. 13 hónapig diétáztam, és néhány hullámvölgytől eltekintve jól ment. A kicsik meg nem is ismerik azokat az ízeket, amit mi, nem várják pl a tej ízt a rizstejtől. Majdnem mindent lehet helyettesíteni. Egy igazi nagy gond van: drága... 1liter rizstej 5-600Ft, és akkor még nem beszéltünk a zabtejszínről és társairól. De ha az ember a sok drága édesség helyett erre költ, akkor már nem is olyan gáz. Szóval kitartást, és fej a fejjel!
Nekem nagyon sok ötletet adott ez a blog: http://zabtej.blogspot.hu/
Olvassátok, mert nagyon sok jó receptet találhattok rajta. Én is igyekszem majd tej- és tojásmentes recepteket feltenni, de ő erre specializálódott.

A bejegyzés kedvenc szava a pötty lett :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése